Tuesday, April 7, 2020

Roti Puri For Breakfast - MCO day 20th

MCO Hari ke-20.
Baru terasa lama tak menjengah ke luar. Since rumah di atas kayangan, peratusan nak keluar dari atas kayangan amatlah kurang. Lagipun semua barangan basah boleh didapati melalui online  dan hampir setiap kawasan menyediakan khidmat delivery barang basah pada musim MCO. So apa tunggu lagi, kita cuba saja khidmat yang disediakan. Kecualiiiii, nak cari roti, sila bawa diri ke kedai berhampiran yang menyebabkan hampir 2 minggu akak tak makan roti.

Maka tercetuslah kerajinan untuk membuat ROTI PURI !!!!! Sebab terlihat di IG #mamafami share resepi roti puri tak pakai yis. umah akak takde stok simpanan yis.. so kita cari resepi murah dan sedap dimakan.

resepi roti puri ni, memang jadi dan husband akak cakap sedap. siap cakap ' I rasa you kena buat roti puri saja dari buat roti canai' nampak sangat roti canai akak aritu keras..hahhahaa. Untuk roti puri ni, akak just bangun pagi, terus bancuh adunan, perap untuk 20 minit sambil sediakan sambal sardin yang banyak cili potong dan bawang. Siap sambal sardin, baru canai roti guna botol kaca disebabkan malas nak korek store. Alhamdulillah, memang menjadi. Tak salah resepi dan tak salah tangan menguli kali ni. So korang memang kena cuba...

thanks to #mamafami dan juga individu yang menyediakan resepi ini. So mesti cuba ok!! Kalau akak yang bukan pembuat/pemggemar/pemalas buat kuih muih ni, menjadi buat roti puri, korang yang terrer mesti jadi punya.. Cuba yea...

Bahan-bahan:

  1. 3 cawan tepung gandum
  2. 1 sudu besar gula
  3. 1 sudu kecik garam
  4. 1 sudu kecik marjerin
  5. 1 cawan air suam
  6. minyak untuk menggoreng
Caranya:
  1. Masukkan tepung gandum, garam,gula dan gaul rata.
  2. Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli adunan hingga mendapat doh yang lembut. Bukan lembik yea.
  3. Uli hingga doh tidak melekat ditangan
  4. Bahagikan doh dalam bebola kecil.
  5. Rehatkan dalam 15- 20 minit
  6. Canai nipis dan goreng dalam minyak yang betul panas. Api sederhana yea.
  7. Sambil goreng, siramkan minyak panas pada roti puri dan biarkan roti menggelembing. roti boleh diangkat bila kekuningan. 
  8. HIdangkan dengan sambal sardin atau sambal ikan bilis.
ikut resepi ni, Insyallah jadi, J
Jika akak buat jadi, apakan pulak korang kan..

#staysafe #stayhome

No comments:

Post a Comment