Monday, February 10, 2014

Bengkang Roti ala tradisi Melayu Tok Kita!

yaribbaaa!!!! tora datang lagi!!!!
update ikut musim angin monsun.. gini laa jadinya... 

tak pa... jom tgk resipi baru ni pulak!

ini namanya BENGKANG ROTI TRADISI ALA TOK KITA!

memang dah lama teringin nak makan...ada pulak beli roti tapi tak makan... so..pikir-pikir balik... kita buat bengkang ja la... bawak ke opis... kalau kat rumah memang nan-ado yang nak makan kan? so aku godek resipi dari kakjee  pulak...janji simple dan sonang plus sodap...

Bahan-bahan:
1 buku roti
half tin susu pekat manis
sedikit mentega/butter
3 biji telur

cara nya:

1. roti di pecah-pecahkan dan rendam bersama 2 mug air (aku boh bg basah dan lembut sekata semua roti). biarkan 10 minit atau hingga roti kembang
2. pukul telur dan masukkan pada bancuhan roti tadi. gaul sekata
3. masukkan susu pekat manis. ikut kemanisan korang mau! rasa yea adunan td..
4. masukkan dalam bekas pembakar. tetapi sila sapukan mentega, tak mau bagi lekat kat pembakar
5. bakar lah dalam 10 mnt.. ikut kesesuaian

jom tgk hasil aku!


aku takde pembakar @ oven.. so aku pakai pembakar ajaib. sebab terlampau ajaib... bengkang aku sedikit hitam.. aku igt lmbt lagi nak masak.. rupanya kejap aja !!! hahahaha
nampak sangat tak reti kan? kan? kan?

so apa tunggu laagi...jom laa buat...senang ja kot!!!

No comments:

Post a Comment