Friday, March 1, 2013

Assignment for year 2013 (from office with love)

wuhahahahhaa.....apa-apa pun ayat mau gempak...walau dasar nya tak segempak mana pun....eh! tp bg aku gempak laa kot...assignment untuk 2013. cabaran ni walau aku pun main belasah nya...tp dh nama nyer assignment.. buat je laa...hope dpt beri yang terbaik.

actually for year 2013, aku nyer main task (main KPI sial!) ialah untuk mewujudkan 'amalan 5S' di pejabat. pejabat aku yang mempunyai 30 orang di penang dan 15 orang di Puchong perlu diberi penekanan untuk amalan 5S. nampak sgt selama ni kotor pejabat kita orang yea! so mmg KPI 2013, dah tetapkan assignment yang perlu dilaksanakan..

mula-mula dpt...maki kot dlm hati (betoi tak tipu!) sebab aku kurang berminat nak ajak2 orang ni...janji meja aku mmg dah ada kategori 5S. itu pun sebab amalan dari kecik yang diterapkan. tp tak de laaa 5S sampai ble die audit & dpt ISO... hahaha itu melampau nama nyer. but my cubicle need to be tidy/clean setiap kali habis bekerja... maksud aku tak de laa aku lap bagai...just keep the doc in proper order ja kot..tak de sume kertas terbongkang atas meja...sampai esok pagi... itu pun boleh dikategori sebagai 5S kan?? kan?? kan??

tp ko tak ble laa kompare dgn group yg paperless like programmer/ sys analyst & sebagai nyer... dah sah derg main ngn pc aja... tp mcm aku ni -HR of course mau tak mau..ada jugak paper yg aku kene print and keep the document.. tu blom lagi segala kertas MC sekecik alam anto kat aku... so klu tiap kali aku nak balik..aku ble susun elok it still can call a 5S right????

so for the 1st time..aku pn tak tahu kejadah apa 5S yang follow ISO...terpaksa lah membaca segala macam white paper dari segala macam agensi..amik idea kater nyer... setakat sekarang pemahaman...er...50% kot... now dlm proses perancangan..dan juga dalam proses menyediakan risalah pemahaman dan penerangan kepada semua staff.. 

jom tgk check list aku: -
  • 5S info -  done
  • 5S risalah - on the way
  • logo 5S - done
  • ajk for 5S program - done
  • 1st meeting for 5S - 
  • intro to all staff
  • plan for 1 step (SEIRI)
so itu ja utk masa ni... itu pun kepala dah pusing...sbb aku baca je risalah...mata aku pun layu... hahahhaa kene minum kopi br celik... so ni sbb aku ngantuk..so aku msk blog ni..
aku rasa aku patut ada 1 entry utk 5S.. utk rujukan aku jugak...klu berjaya ..ble jadi kenangan..

ada kawan aku ckp.. nnt klu program ni success mesti aku ble naik pangkat. prob nyer.. dah 2 kali aku dpt offer..tp aku blom bersedia utk jawatan yang lebih tinggi..ada ckp aku bodoh.. yea..aku akui sbb aku mmg bodoh..sbb aku kurang konfident sbb bg aku..klu naik jawatan...aku perlu habiskan lebih masa utk kerja-kerja pejabat dan mengurangkan masa untuk kerja-kerja di rumah. dan aku rasa aku tak mampu nak kerja weekend/ outstation lama-lama/blk umah malam2.. sebab aku rasa aku akan terlepas semua peluang untuk ' marah anak aku, meroyan dengan anak-laki,menjerit suruh anak-anak mandi-buat keje skolah, masak, kalut bubuh baju anak-anak, baju laki etc-etc.  mmg bende tu kekadang sakit hati...berbuih mulut...tp bila fikir balik...bende tu aku terpaksa lepaskan demi kerjaya aku... tak pe lah aku bodoh sekarang.. aku hope nanti anak-anak aku akan jd org berguna, igt mak bapak selalu..sebab masa tu bukan boleh berulang.. bila anak dah besar, sibuk dengan hal sendiri...konfem..aku akan rindu balik bende-bende jerit terpekik ni... dah laa anak 2 orang ja...klu dah lepas....mana ble nak pusing masa.. so hargailah apa yg ada depan mata..

biarlah laki aku je yg tak de masa...klu aku pun takde masa dgn anak-anak...habis terabai laa anak aku nanti... so at least aku ada...so aku hope anak-anak aku..mengerti apa yang aku buat.. dh..tetiba emo...

sampai sini je laa....bye!



 

No comments:

Post a Comment